“Jeanet” is verboden woord in reclame

gratis-is-voor-jeanetten-mobile-vikingsDe nieuwe Belgische telefoonoperator Mobile Vikings mag niet langer gebruik maken van de reclameslogan “Gratis is voor jeanetten”. Dat heeft de Jury voor Ethische Prakijken inzake Reclame (JEP) besloten. Het telecombedrijf voerde een reclamecampagne met tien verschillende slogans, waaronder ook “Gratis is voor bospoepers”, “Gratis is voor Hollanders” en “Gratis is voor sletten”. Drie van de tien slogans kunnen niet door de beugel, vindt JEP.

“De Jury is van oordeel dat de slogans kwetsend en kleinerend overkomen (…) hetgeen beledigend kan gepercipieerd worden en onverantwoord is in de huidige maatschappelijke context”, motiveert de JEP haar beslissing.

Mobile Vikings legt zich neer bij de uitspraak van de jury en zal de 3 reclameslogans niet langer gebruiken in haar campagne. De JEP kwam enkele maanden geleden ook al tussenbeide in een radiospotje van Belgacom. Toen moest dat bedrijf het woord “jeanet” vervangen door “jongen”.

Hoe je ‘t draait of keert, de aandacht is welgekomen voor deze telecombedrijven en van onschatbare publicitaire waarde.

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati
Geplaatst op 18 augustus 2009 - 0 reacties op dit artikel.

Tags : , , ,

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.