Grootse nieuwe campagne van Sensoa

postercampagne_pb1Sensoa zal een jaar lang campagne voeren rond het thema hiv, als antwoord op de stijgende hiv-cijfers bij homomannen. De campagne is getiteld “Live Positive”.

Met wellicht 1 op 20 homomannen met hiv, is het virus een realiteit die elke Belgische homoman onder ogen moet zien. Deze campagne is de grootste die Sensoa ooit ondernam naar homomannen. Ze wil het bewustzijn verhogen over het hiv-probleem onder homomannen, voor zichzelf, hun partner en hun sekspartners.

Aan dat centrale thema worden vijf doe-boodschappen gekoppeld: think positive, love positive, act positive, talk positive en live positive. De campagne vertaalt zich in affiches, een website, terreinwerking, nieuwe publicaties, artikels en sampling tijdens holebi-evenementen.
Tendensen

In 2007 liepen wellicht een 400-tal Belgische homomannen hiv. Hoewel er nog nooit eerder zoveel homomannen met hiv waren, is hiv nog nooit zo onzichtbaar geweest onder homomannen. Deze paradox wordt gevoed door verschillende tendensen:

  • Dankzij de medicatie hebben homomannen met hiv een betere gezondheid, waardoor de ziekte minder zichtbaar is geworden.
  • Mensen met hiv zijn bovendien erg beducht voor discriminatie en houden daarom vaak liever hun hiv-status voor zich. De vrees voor discriminatie is niet onterecht.
  • Jaarlijks lopen enkele honderden homomannen hiv op. Slechts een klein aantal overlijdt aan de gevolgen van hiv. Hierdoor neemt het aantal homo’s met hiv jaar na jaar toe. Ook de kans om met hiv in contact te komen bij een onbeschermd sekscontact stijgt steeds.
  • Er zijn bovendien erg veel soa zoals syfilis en gonorroe onder homomannen. Een infectie met soa verhoogt de kwetsbaarheid voor hiv.

Homomannen hanteren vaak veronderstellingen omtrent de hiv-status van de ander en schatten risico’s niet altijd even realistisch in. Minstens de helft van de nieuwe infecties met hiv worden veroorzaakt door mannen die zelf recent werden besmet en wellicht nog niet weten dat ze hiv-positief zijn. De meerderheid van de homomannen werden geïnfecteerd door een vaste partner. De moeizame bespreekbaarheid van open relaties en seks buiten de relatie zijn een risicofactor.

De campagne gaat van start met de boodschap ‘Think Positive’. Het doel is dat homomannen beseffen dat minstens 1 op 20 binnen hun gemeenschap hiv heeft. Later volgen ‘Love Positive’, ‘Act Positive’, ‘Talk Positive’ en ‘Live Positive’.

De campagne omvat in totaal veertien affiches die in homohoreca en op holebifuiven zullen hangen. Tegelijkertijd start een nieuwe minisite, die aanvullende informatie bundelt en levensechte verhalen over het thema brengt, in tekst en videoclips, met bijhorende Facebook-pagina. Naast artikels op gaysites en in holebitijdschriften over de verschillende campagnethema’s, brengt Sensoa in de loop van het jaar ook een nieuwe basisbrochure uit over hiv. Later volgt nog een nieuwe editie van het glossy preventiemagazine Bend, met meer verhalen en getuigenissen over leven in een tijd van hiv.

Voor meer info, kan je hier terecht.

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.