Whitney, Anne (1812-1915)

anne-whitney.jpgBeeldhouwster Anne Whitney kwam uit een rijke, liberale familie in Boston. Ze was politiek actief en ze zette zich in voor de afschaffing van slavernij en voor gelijke rechten voor vrouwen. Haar keuze aan onderwerpen voor haar beelden, vrijheidstrijders, feministes en Afro-Amerikanen, reflecteerden haar politieke en sociale ideeën.

Als vrouw in een kunsttak die werd gedomineerd door mannen kwam Whitney zelf in contact met vrouwendiscriminatie. In 1875, toen ze al bijna twintig jaar beeldhouwwerken maakte, schreef ze zich in voor een wedstrijd voor het maken van een beeld van de vrijheidstrijder Charles Sumner. Whitney won de opdracht maar deze werd haar geweigerd toen men besefte dat ze een vrouw was.

Als reden werd gezegd “dat een vrouw nooit accuraat de benen van een man kon beeldhouwen”. Woedend over dit feit en aangemoedigd door het feit dat Charles Sumner een vrijheidstrijder was en dat ze zo’n discriminatie nooit meer wou ervaren, nam Whitney nooit nog deel aan een wedstrijd. Toch besloot ze om het beeld te maken. Het staat nu voor de ‘Harvard Law School’.

Voor ze beeldhouwster werd, was Whitney, die geboren werd op 2 september 1821, lerares van 1846 tot 1948 op een kleine school in Salem, Massachusetts. Tijdens die tijd begon ze poëzie te schrijven en verscheen haar werk in “Harper’s” en “Atlantic Monthly”. Ze kreeg bekendheid als dichteres en haar gebundelde gedichten werden gepubliceerd in 1859.

Tegen die tijd begon ze beelden te maken. Haar vroegste bekende werk is een buste van een jong meisje “Laura Brown”. Ze maakte ook beelden van leden van haar familie en van de kunstenares Abby Adeline Manning, met wie Whitney een relatie zou hebben gehad.

Omdat ze de beeldhouwkunst nog beter onder de knie wilde krijgen, huurde Whitney in 1862 een studio en begon ze te studeren bij de beeldhouwer William Rimmer in Boston.

In die tijd maakte ze als eerste Amerikaanse vrouw een beeld van een naakte man. Ze herwerkte dit beeld later in haar beeld “The Lotus Eater”. Haar eerste levensgrote werk was “Lady Godiva”, die ze afbeeldde terwijl ze zich ontkleedde in een protest tegen de belastingen op armen.

Tijdens deze periode in Boston, kreeg Whitney een vriendschapsband met de vrouwelijke beeldhouwsters Harrier Hosmer (1820-1908) die haar buurvrouw was en met Mary Edmonia Lewis (1844-1908).

Net zoals Hosmer en Lewis eerder hadden gedaan, trok Whitney naar Rome in 1866 om er haar kennis uit te breiden. Later beschreef Henry James de lesbische Hosmer, Whitney, Lewis en Emma Stebbins als “dat vreemde vrouwengenootschap van Amerikaanse ‘lady’ beeldhouwers die zich vestigden op de zeven heuvels van Rome in een witte kudde van imitatiemarmer” waarbij hij verwees naar hun voorkeur om te werken met fijne, witte marmer.

Als deze kunstenaressen werkten voornamelijk in een neoklassieke stijl en maakten monumentale beelden met historische en vrouwelijke thema’s. Tijdens haar tijd in Rome maakte Whitney “Roma” (1869), een beeld van een boerenvrouw in een jurk afgebiesd met kleine medaillons met daarin voorstellingen van beroemde Italiaanse kunstwerken. Het beeld stond symbool voor de armoede in en het verval van de oude stad. Door dit kritisch thema, werd het beeld verboden door de autoriteiten in Rome en moest het uit het land gesmokkeld worden.

Na haar terugkeer naar de Verenigde Staten in 1871, kreeg Whitney van een commissie van het ‘Capitol Building’ in Washington, D.C. de opdracht om een beeld te maken van de revolutionaire oorlogsheld Samuel Adams. Voor het naar Washington werd gestuurd, werd het beeld tentoongesteld in het ‘Boston Athenaeum’. De inwoners van Boston vonden het beeld zo mooi dat ze er een bronzen kopie van bestelden. Deze kopie staat nu op ‘Adams Square’ rechttegenover ‘Faneuil Hall’.

In 1876 richtte Whitney haar eigen vier verdiepingen tellende studio in aan Mount Vernon Street in Boston. Ze werkte er 18 jaar.

In 1893 maakte ze een buste van haar vriendin, de feministe Lucy Stone. Dit was een opdracht voor de ‘Woman’s Building’ in Chicago en staat nu in de ‘Boston Public Library’.

Hoewel Whitney de segregatie van vrouwenkunst aanvechtte, was ze tuk op het maken van het beeld van Stone, die ze had ontmoet terwijl ze geld inzamelde met de feministe Elizabeth Blackwell om een vrouwenkliniek op te richten. Stone was de eerste vrouw in Massachusetts die een diploma behaalde en ze behield haar meisjesnaam tijdens haar huwelijk. Later inspireerde ze andere feministen die zich de ‘Lucy Stoners’ noemden.

Whitney kocht een grote boerderij in Shelburne, Vermont, waar zij en Manning de zomers doorbrachten. Whitney gaf later les aan het ‘Wellesley College’ en in 1902, na 25 jaar van onrechtvaardigheid, werd een bronzen kopie van haar beeld van Sumner geplaatst bij ‘Harvard Square’ in Cambridge.

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.