Valentino, Rudolph (1895-1926)

rudolph-valentinoDe populairste ster van de stomme film, de knappe Valentino, staarde naar zijn heldinnen met een blik waarin passie en melancholie vervat zaten. Voor vrouwelijke bioscoopgangers stond hij symbool voor mysterie, voor verboden erotiek, voor ongeremde liefde en ongeoorloofde passie. Maar de mannelijke bioscoopgangers vonden zijn manier van acteren belachelijk en zijn personages verwijfd.

Zijn androgyne persoon, zowel assertief viriel als gracieus gevoelig, bedreigde de traditionele waarden van de Amerikaanse mannelijkheid in een cruciale periode van culturele veranderingen.

Valentino werd geboren als Rodolfo Alfonze Raffaele Pierre Philibert Guglielmi in Castellaneta (Italië) in 1895. Hij emigreerde naar New York (Verenigde Staten) in 1913. Daar had hij eerst verschillende jobs zoals afwasser en ober en hij werd verschillende keren opgepakt door de politie op verdenking van diefstal en afpersing.

In 1917 reisde hij Hollywood waar hij kleine rolletjes speelde in films, meestal als exotische danser of slechterik. Hij trouwde met de biseksuele actrice Jean Acker in 1920 maar het huwelijk werd nooit geconsumeerd.

De grote doorbraak van Valentino kwam toen de filmschrijver June Mathis van Metro in 1921 bij regisseur Rex Ingram erop aandrong om hem de hoofdrol te geven in “The Four Horsemen of the Apocalypse”. Dankzij deze film werd Valentino een grote ster.

Hij kende opnieuw veel succes met “The Sheik” voor Paramount. Tijdens de vertoning van deze film vielen vrouwen flauw in hun bioscoopzitjes. De invloed van deze film was zo groot dat er opeens Arabische motieven opdoken in de mode en het interieur van Amerika.

Valentino scoorde ook met “Blood and Sand” en “Monsieur Beaucaire” en in 1923 werden honderdduizenden exemplaren van zijn dichtbundel “Day Dreams” verkocht. Maar zijn carrière begon snel bergafwaarts te gaan…

Hoewel het nooit werd bewezen, bleven de geruchten over de biseksualiteit van Valentino aanhouden. Wat wel waar is, is dat vrouwen zijn leven domineerden. Zijn ambitieuze tweede vrouw, de actrice en decorontwerpster Natasha Rambova (1897-1969), de voormalig minnares van Alla Nazivoma, nam de taak op zich op zijn carrière te leiden.

Zijn beeltenis op het scherm werd steeds vrouwelijker en de bemoeienissen van Rambova zorgde ervoor dat zijn werkrelaties met de studio-directeuren steeds moeilijker werden. Net toen hij weer wat populair begon te worden met “The Eagle” en “The Son of the Sheik”, werd hij neergesabeld in de krant “Chicago Tribune” onder de noemer “Pink Powder Puff”. De schrijver klaagde: “Wanneer zullen we verlost worden van al de verwijfde jongelingen, die gepommadeerd, gepoederd en bejuweeld zijn naar het voorbeeld van Rudy, die geschilderde mietje?”.

De dood van Valentino in 1926 op zijn éénendertigste door een geperforeerde maagzweer, zorgde voor massahysterie onder zijn vrouwelijke fans. Ook enkele mannen waren er het hart van in. Zo werd kort na zijn dood een jongeman dood aangetroffen in zijn kamer met rondom hem allerlei fotoknipsels van Valentino.

Hoewel Valentino nog steeds een hoge plaats krijgt toegemeten in de Amerikaanse cultuur als icoon van de stomme films, hebben filmspecialisten niet zo’n hoge dunk van hem. Anders dan bij James Dean, werd het werk van Valentino vergeten na de dood van de stomme film. Voor de moderne kijker is zijn acteerstijl zelfs onbegrijpelijk geworden.

Valentino heeft inderdaad geen grote artistieke erfenis nagelaten, maar zijn dubieus imago – vooral dan zijn donkere sensualiteit en zijn vreemde, androgyne looks – zorgde ervoor dat Amerika op een andere manier ging kijken naar zijn helden. Dankzij Valentino kreeg de mannelijkheid nieuwe modellen.

John Dos Passos bracht een korte biografie over Valentino “Adagio Dancer” in zijn trilogie “U.S.A.”. Anthony Dexter portretteerde hem in een filmbiografie in 1951 en Rudolf Nureyev deed dat opnieuw in 1977.

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.