Stebbins, Emma (1815-1882)

emma-stebbinsEmma Stebbins maakte deel uit van van wat Henry James “een witte kudde in imitatiemarmer” noemde, beeldhouwsters die naar Rome trokken in het midden van de jaren 1800 om er te leren werken met marmer. Ze is bekend voor de beeldhouwwerken die ze maakte tussen 1859 en 1869.

Haar kunstcarrière werd bekostigd door haar eigen inkomsten, door haar rijke familie in New York en door haar geliefde: de meest beroemde Engelstalige actrice van de 19de eeuw.

Stebbins werd geboren op 1 september 1815 en groeide op in New York City als derde dochter en zesde van negen kinderen van een bankdirecteur en een moeder geboren in Nova Scotia. Haar familie moedigde haar talent voor kunst en schrijven aan. Ze studeerde bij verschillende Amerikaanse studio’s en mocht in 1843 naar de ‘National Academy of Design’.

In 1857, op haar 41ste, reisde Stebbins naar Rome om er verder te studeren. In die stad, thuishaven van een grote Amerikaanse kolonie, trof ze een grote steunende infrastructuur aan: leraars, technici, kunstenaars, studenten en een schare aan internationale verzamelaars. Stebbins bleef tien jaar in Rome, tijdens de burgeroorlog in de Verenigde Staten (1861-1865).

Kort nadat Stebbins in Rome was aangekomen, ontmoette ze Charlotte Saunders Cushman (1816-1876). Deze charismatische en uitzonderlijke succesvolle actrice had net een tienjarige relatie met actrice en schrijfster Matilda Hays achter de rug. Na een reisje naar Napels in 1857 besloten Stebbins en Cushman om hun leven samen te delen.

In de vriendschapskring van Stebbins en Cushman zaten de lesbische beeldhouwsters Harriet Hosmer (1830-1908) en Edmonia Lewis (1843-1911). Ze waren ook kennissen van de Franse lesbische schilderes Rosa Bonheur.

In Rome verschoof de interesse van Stebbins, die eerst gestudeerd had om schilderes te worden, naar een geïdealiseerde vorm van beeldhouwen. Na een periode van studie zorgde ze voor haar eigen inkomsten, vooral door opdrachten van Amerikanen. Cushman promootte haar werken.

Eén van haar eerste opdrachten was een buste van Cushman die ze maakte in 1859-1960. Cushman had een prominente kaak, die Stebbins met gratie en waardigheid reproduceerde. Haar bronzen standbeeld van Horace Mann werd voor het ‘State House’ in Boston gezet in 1965.

Het bestbekende werk van Stebbins hangt boven de Bethesda fontein in Central Park in New York City. Dit beeld werd onthuld in mei 1873 en stelt een bronzen engel voor die het water zegent.

Toen in 1869 Cushman werd geopereerd aan borstkanker, verpleegde Stebbins haar met veel liefde. Het volgende jaar keerde het koppel terug naar de Verenigde Staten.

Cushman overleed aan een longontsteking in Boston in 1876 op haar 59ste. Ze ligt begreaven in de ‘Mount Auburn Cemetery’ in Cambridge. Na de dood van Cushman schreef Stebbins een biografie over haar en bundelde ze haar brieven in: “Charlotte Cushman: Her Letters and Memories of Her Life” (1878).

Na de dood van Cushman maakte Emma Stebbins geen beelden meer. Ze overleed in 1882 op haar 67ste en ligt begraven op het ‘Greenwood Cemetery’ in Brooklyn, New York.

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.