Nazimova, Alla (1879-1945)

alla-nazimovaAlla Nazimova (Oekraïens & Russisch: Алла Назимова), geboren als Mariam Edez Adelaida Leventon (Oekraïens: Міріам Эдес Аделаїда Левентон; Russisch: Мириам Эдес Аделаида Левентон), bijnamen: Nazimova of Alia Nasimoff (Jalta, 22 mei 1879 – Los Angeles, 14 juli 1945) was een Joods-Oekraïens-Amerikaanse actrice, scriptschrijver en producente.

Ze groeide op in Oekraïne. Ze woonde in een disfunctioneel gezin en nadat haar ouders uit elkaar gingen, woonde Nazimova voornamelijk in weeshuizen, pleeggezinnen en bij familieleden.

Nazimova kreeg als tiener interesse in acteren en nam ook acteerlessen. Ze nam ook rond deze tijd de artiestennaam Alla Nazimova aan. Haar nieuwe achternaam was gebaseerd op “Nadezhda Nazimova”, een karakter uit een boek dat ze mooi vond.

Nazimova trouwde in 1899 met Sergei Golovin. Ze wilden al snel scheiden, maar bleven getrouwd tot Nazimova’s dood in 1945.

Carrière

Nazimova werd rond 1903 een ster in het theater van Moskou. Niet veel later begon ze te touren door Europa. In 1905 verhuisde ze met haar vriend Pavel Orlenev naar New York City en acteerden in een Russische theater op Lower East Side. Orlenev verhuisde al snel terug, maar Nazimova bleef in New York.

Ze werd ontdekt door producent Henry Miller en kreeg haar debuut op Broadway in 1906. Ze werd enorm populair (er werd zelfs een theater naar haar vernoemd) en ze werkte in stukken van onder andere Henrik Ibsen en Anton Chekhov.

Nazimova begon vanaf 1916 ook in stomme films te spelen. Ook dit bleek een groot succes te zijn. Over de jaren heen speelde ze in een aantal bekende films en kreeg ze ook veel geld. Ze verdiende bijvoorbeeld meer dan vier keer zoveel geld per week als Mary Pickford.

Vanaf 1918 begon Nazimova ook de film waarin ze speelde te produceren en schrijven. Ze werkte een bepaalde stijl in haar films, die in die tijd erg gewaagd waren. Enkele voorbeelden hiervan, zijn “A Doll’s House” (1922) en “Salomé”.

Vanaf 1925 werd ze niet meer bijgestaan door investeerders en had niet meer genoeg geld om haar eigen films te maken. Hierna nam ze dan ook het besluit om de filmindustrie te verlaten. Ze begon hierna weer te acteren op Broadway. In de jaren ‘40 maakte ze nog enkele films, omdat ze geld nodig had.

Relaties met vrouwen

Tussen 1917 en 1922 had Nazimova heel wat invloed en macht in Hollywood. Ze was ontzettend genereus voor jonge actrices in wie ze talent zag en had met enkelen van hen een romantische relaties. Bijvoorbeeld, nadat ze de jonge Patsy Ruth Miller ontmoette op een feestje in Hollywood, hielp Nazimova met de lancering van Miller’s carrière (ze kreeg een kleine rol in “Camille”). Een ander voorbeeld is Anna May Wong die op haar 14de een bijrolletje kreeg in “The Red Lantern”.

Nazimova hielp ook de carrières vooruit van de beide vrouwen van Rudolph Valentino, Jean Acker en Natacha Rambova. Hoewel ze een relatie had met Acker, blijft het een vraag of er ook sprake was van seks tussen Nazimova en Rambova. Toch waren er geruchten dat Nazimova en Rambova een lesbische verhouding hadden (zoals vermeld in “Dark Lover”, Emily Leider’s biografie over Rudolph Valentino), maar deze geruchten zijn nooit bevestigd. Nazimova was zeer onder de indruk van Rambova’s talent als ontwerpster en Rambova ontwierp de sets voor Nazimova’s films “Camille” en “Salomé”.

De lijst van vrouwen waarvan bevestigd is dat Nazimova er een romatische verhouding mee had bestaat uit de acrice Eva Le Galliene, regisseur Dorothy Arzner, schrijfster Mercedes de Acosta en Oscar Wilde’s nichtje, Dolly Wilde. Naar verluidt was het Nazimova die de uitdrukking ’sewing circles’ (naaikringen) als eerste gebruikte om te refereren naar lesbische of biseksuele actrices die hun echte seksualiteit verborgen hielden.

Nazimova leefde samen met Glesca Marshall van 1929 tot haar dood in 1945.

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.