Ginsberg, Allen (1926-1997)

allen-ginsbergAllen Ginsberg, wellicht de meest bekende Amerikaanse dichter die zijn intrede deed in de periode na de Tweede wereldoorlog, werk publiek bekend omwille van de controverse die ontstond n.a.v. zijn eerste boek, “Howl and Other Poems” (uit 1956). Via een scherpe aanklacht op Amerika’s culturele stemming tijdens de Koude Oorlog, bevatte de bundel een extreem open huldiging van het libido in al haar verschijningen, inclusief de homo-erotische vorm.

In heel wat van zijn latere werken gaf Ginsberg vorm aan uiteenlopende aspecten van de alternatieve cultuur: pacifisme, het experimenteren met drugs, seksuele bevrijding, afkerigheid van bureaucratie (zowel kapitalistisch als communistisch), en openheid t.o.v. Oosterse religies.

In zijn eerste werken imiteerde Ginsberg de metafysische dichtkunst van Andrew Marvell en John Donne. Via romantische relaties met zijn mede ‘Beat Generation’ figuren Jack Kerouac en William S. Burroughs – en met de hulp van een therapeut die Ginsberg aanmoedigde om zijn seksualiteit te accepteren – baseerde de dichter zich op persoonlijke ervaring in zijn werk.

Hij liet de strikte versvormen varen, en in plaats daarvan produceerde hij snel geschreven, ongecensureerde dichtwerken. Deze gedichten gelijken wat op het werk van Walt Whitman, door het gebruik van anafora en hun uitgebreide opsommingen, maar hun taalgebruik leunt waarschijnlijk meer aan bij de ‘spontane bebop prosodie’ uit Kerouac’s romans.

Ginsberg’s verkenning van open vormen bereikte zijn hoogtepunt in “Howl and Other Poems”. Het stuk met de lange benaming is een jammerklacht waarin de dichter mijmert over hoe ‘de meesterbreinen van mijn generatie’ de normen van de middenklassensamenleving weigerden en erdoor geruïneerd raakten.

Door de juxtapositie van beelden (‘de Dag des Oordeels op de waterstofjukebox’ ) en een betoverende mengeling van Bijbelse cadensen en jazz slang, wekte “Howl” extreme gemoedstoestanden op. Maar de bundel sprak ook over een gevoel van solidariteit en gemeenschap tussen zij die onteigend waren.

Howl’s openhartige behandeling van het homoleven – soms met een dramatische grofheid in expressie (“die zichzelf in de kont lieten neuken door heilige motorrijders, en uit puur genot schreeuwden”) – droeg bij tot de inbeslagneming van het boek door de San Franciscaanse politie en de VS douane in 1956. Dankzij de getuigenverklaring van vooraanstaande schrijvers en academici, die de literaire verdiensten van het boek verdedigden, werd Howl als niet obsceen verklaard. Er werden meer dan 300.000 exemplaren van het boek verkocht.

Ginsbergs later werk deelt met Howl een duidelijke verweving van de confessionele manier met een profetisch of vermanend optreden naar het publiek toe. Het gedicht “Kaddish” (1959) voor zijn moeder is een krachtig, soms kwellend relaas over het opgroeien met een schizofrene ouder. (De kaddish is een traditioneel Hebreeuws treurgebed.

Latere gedichten vertellen Ginsbergs wereldlijke reizen; zijn betrokkenheid bij de hippie, anti-oorlogse en antinucleaire bewegingen; zijn huwelijk met Peter Orlovsky; en zijn toewijding aan het boeddhisme.

Ginsbergs “Gay Sunshine Interview (1974)” is een belangrijke herinnering aan de dichters’ rol als een pre-Stonewall homoseksueel woordvoerder. De lezingen en discussies die verzameld zijn in “Composed on the Tongue” (1980) voorzien een onmisbaar relaas van Ginbergs’ politiek en dichtkunst.

Ginsbergs “Collected Poems” (1984) is een soort van spirituele autobiografie. Met zijn veelomvattende annotaties, vormt de bundel ook een opmerkelijk document over het leven van de schrijver als activist en publiek figuur. Weinig tijdgenoten vatten Shelley’s definitie van dichters als “niet erkende wetgevers van de wereld” zo letterlijk op.

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati
Geplaatst op 04 augustus 2009 - 0 reacties op dit artikel.

Tags :

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.