Strangers on a Train (1951)

strangers-on-a-trainDe psychopatische Bruno Anthony denkt een deal gemaakt te hebben met de beroemde tennisser Guy Haines, die hij op een trein ontmoet heeft. Bruno wil zijn vader vermoorden, maar weet dat hij gepakt zal worden als hij geen waterdicht alibi heeft. Hij komt op het krankzinnige idee om ‘moorden te ruilen’ met Guy. Deze denkt dat Bruno een grapje maakt, maar dit is verre van de waarheid.

“Strangers on a Train” is een Amerikaanse film uit 1951 van regisseur Alfred Hitchcock. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Patricia Highsmith. De hoofdrollen worden vertolkt door Farley Granger, Robert Walker en Ruth Roman.

Weetjes over “Strangers on a Train”

  • Hitchcock heeft 10 minuten na aanvang van de film een cameo, als een man die met een contrabas in de hand in de trein stapt.
  • Hitchcock kon de rechten op Highsmith’s roman kopen voor het relatief lage bedrag van 75000 dollar, aangezien het haar eerste roman was. Het daadwerkelijk produceren van de film bracht echter nog een aantal problemen met zich mee. Schrijver Whitfield Cook schreef voor Hitchcock een eerste bewerking van het boek. Hierin bracht hij al enkele wijzigingen aan bij de personages, met name Bruno (die van een brute alcoholist werd veranderd in een charmante schurk die gedomineerd wordt door zijn moeder). Met dit eerste scenario op zak ging Hitchcock op zoek naar een scriptschrijver. Hitchcock wilde het liefst een bekende schrijver in de hoop dat dit de film goed zou doen. De eerste acht schrijvers wezen hem echter af, waaronder John Steinbeck en Thornton Wilder.
  • Hitchcock benaderde uiteindelijk Raymond Chandler, die reeds een oscarnominatie had gekregen voor zijn script “Double Indemnity”. Hitchcock stelde een samenwerking voor tussen Chandler en Billy Wilder. Chandler nam de opdracht aan, ondanks dat hij zich niet echt kon vinden in het verhaal. Hij bleek in praktijk lastig met Hitchcock te kunnen samenwerken. Vooral de besprekingen onderling verliepen moeizaam. Chandler voltooide een eerste script alvorens Hitchcock besloot hun samenwerking te beëindigen.
  • Hitchcock benaderde vervolgens Ben Hecht, maar die was onbeschikbaar. Hij bood Hitchcock daarom aan zijn assistent, Czenzi Ormonde, aan het script te laten werken. Met nog maar drie weken te gaan voordat de eerste opnames moesten beginnen, begon Ormonde samen met producer Barbara Keon het script te herschrijven. Van Chandler’s originele script bleef weinig meer over. Warner Bros. stond er echter op dat Chandlers naam toch op de aftiteling vermeld bleef.
  • Hitchcock besefte reeds vroeg dat de cinematografie een cruciaal onderdeel zou worden voor het scheppen van de juiste atmosfeer in de film. Hitchcock benaderde hiervoor Robert Burks, wat het begin was van een 14-jaar durende samenwerking tussen de twee.
  • Hitchcock besteedde veel tijd aan details. Hij ontwierp zelf Bruno’s kenmerkende das. De film staat vooral bekend om het gevecht tussen Guy en Bruno in een op hol geslagen draaimolen. De explosie die volgt, en de draaimolen bijna geheel vernield, werd gefilmd met een combinatie van schaalmodellen en achtergrondprojectie, gecombineerd met close-up beelden. In de scène moet een medewerker van de kermis onder de molen kruipen in een poging deze te stoppen. Hiervoor zijn geen trucages gebruikt; de acteur in kwestie kroop echt onder de wild ronddraaiende molen. Hitchcock zelf vond deze scène persoonlijk een van de engste scènes ooit om te filmen, daar er een groot risico was op verwondingen.

Regie: Alfred Hitchcock
Verhaal: Patricia Highsmith
Cast: Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Marion Lorne, Jonathan Hale, Howard St. John, John Brown, Norma Varden, Robert Gist, e.a.
Release: 1951

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.