Mikaël

mikaëlMikaël is een aanstormend kunstenaar, terwijl zijn leraar, de ouder worden Zoret steeds meer in de vergetelheid geraakt. Zoret lag aan de start van de carrière van Mikaël en het tweetal deelt ook een seksuele relatie. Dan begint Mikaël een relatie met Prinses Zamikoff, verkoopt hij geschenken die Zoret hem gaf (en steelt zelfs van hem) om zijn luxueus leventje met haar te kunnen blijven betalen. Hij verlaat Zoret, wiens gezondheid begint te tanen maar die ook de spiritualiteit in zijn eenzaamheid ontdekt. In een nevenverhaal bedriegt Alice Adelsskjold haar echtgenoot en neemt ze een minnaar, de Hertog van Monthieu. Hun relatie, die omhuld is met kunstige erotiek, wordt religieus als de hertog ziek wordt…

Een film met één van de meest trieste aflopen ooit

De Deen Carl Theodor Dreyer (1889-1968) regisseerde Mikaël in 1924 voor Decla-Bioscop, de artistieke vleugel van de Duitse productiemaatschappij Ufa. Het was Dreyer’s zesde film in vijf jaar en zijn tweede in Duitsland.

De film is gebaseerd op het boek met dezelfde naam uit 1902 van Herman Bang en het is een fascinerende fin-de-siècle studie van een “decadente” oudere kunstenaar (Benjamin Christensen) die tot wanhoop wordt gedreven door zijn relatie met zijn jongere beschermeling en model Mikaël (Walter Slezak). Het verstikkende overdadige design van de productie (door de beroemde architect Hugo Häring) is een voorspel van Dreyer’s laatste film “Gertrud” die hij veertig jaar later zou maken.

Regie: Carl Theodor Dreyer
Verhaal: Herman Bang
Cast: Walter Slezak, Max Auzinger, Nora Gregor, Robert Garrison, Benjamin Christensen, Dider Aslan, Alexander Murski¸Grete Mosheim, Karl Freund, Wilhelmine Sandrock, e.a.
Release: 1924

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati
Geplaatst op 11 november 2009 - 0 reacties op dit artikel.

Tags : , , , , , , , ,

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.