Le Testament d’Orphée

le-testament-dorphéeJean Cocteau blikt terug op zijn leven en zijn werken. Hij vertelt over zijn inspiraties en zijn obsessies.

Het summum van surrealisme

Hoewel deze film duidelijk niet de eerste is in het genre van het eclectisme, is deze klassieker zonder twijfel een mooie opsomming van alles wat surrealistisch is. Alle “mechanismen” van het surrealisme zijn erin aanwezig. Deze mechanismen fascineerden Cocteau en hij voelde dat hij deze film, zijn laatste, moest maken. Het is een origineel vervolg op zijn klassieker “Orphée”.

Er zitten enorm veel onverwachte cameo’s in van grote sterren van het einde van de jaren 1950, waardoor de film een soort van tijdscapsule is.

Het meest verbazende is die cameo die niet kon zijn: Charlie Chaplin die Jean Cocteau bewonderde, en dat gevoel was wederzijds. Ze hadden elkaar ontmoet tijdens een cruise en schoten als broers met elkaar op. Ongetwijfeld zou hij graag nog eens zijn plunje van zwerver hebben aangetrokken om in deze unieke film aan bod te komen. Tijdens die cruise bekende Chaplin aan Cocteau dat het hem speet dat hij een rijk man was geworden door een arme man te spelen. Om die uitspraak bewonderde Cocteau hem.

Regie: Jean Cocteau
Verhaal: Jean Cocteau
Cast: Jean Cocteau
Release: 1960

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati
Geplaatst op 08 november 2009 - 0 reacties op dit artikel.

Tags : , , ,

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.