Der Knabe in Blau (1919)



der-knabe-in-blau Thomas von Weerth, de laatste nakomeling van een oude, verarmde adelijke familie, leeft alleen met een oude knecht in een romantisch, vervallen kasteel, dat door diepe grachten is omgeven. In het kasteel hangt een portret van één van zijn voorvaderen, waarop een jongen in het blauw is te zien. Thomas gelooft dat hij de wedergeboorte van die jongen in het blauw is. Steeds opnieuw kijkt hij naar het schilderij, waarop ook een beroemde smaragd te zien is, die de knaap op zijn borst draagt. Thomas zoekt overal in het kasteel naar het juweel, die, omdat deze de drager ervan enkel onheil bracht, door zijn voorvaderen ergens goed verstopt is.

Op een avond valt Thomas in slaap voor het schilderij en droomt hij dat de jongen uit de prent komt en hem naar een kamer brengt. Als hij ontwaakt, onderzoekt hij de kamer en vindt hij er de smaragd. De oude knecht smeekt hem tevergeefs om de steen weg te werpen, omdat deze ongeluk brengt, maar Thomas negeert de waarschuwing en houdt de edelsteen bij.

Op een dag komt een groep rondtrekkende toneelspelers aan op het kasteel. Thomas wordt verliefd op een mooie zigeunerin, maar zij en de hoofdman van de groep gebruiken geweld en nemen hem alles af wat hij nog bezit. Daarbij wordt ook het schilderij vernietigd de smaragd gestolen.

“Der Knabe in Blau” is de eerste film van Friedrich Wilhelm Murnau. Deze film uit wordt nergens meer getoond en geldt als verloren.

Dit eerste werk van Friedrich Wilhelm Murnau biedt een voorsmaakje van de donkere en griezelige scènes die hij perfectioneerde in “Nosferatu”. Murnau werd geïnspireerd door het beroemde schilderij “The Blue Boy” van de Engelse schilder Thomas Gainsborough. Het schilderij werd later nog gebruikt als thema in andere films.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Fritz Lang die in zijn films zoals “Metropolis” als thema de ontwikkeling van de stad nam, gebruikte Murnau bij voorkeur het platteland en landelijke kwesties. Murnau toont de sombere, zwaarmoedige kant van het leven, en de invloed van Edgar Allen Poe, E.T.A. Hoffman en Oscar Wilde is opvallend. Die somberheid is ook te merken in zijn films “Der brennende Acker”, “Die Austreibung” en “Schloß Vogelöd”.

Regie: Friedrich Wilhelm Murnau
Verhaal: Edda Ottershausen
Cast: Ernst Hofmann, Blandine Ebinger, Margit Barnay, Karl Platen, Georg John, Leonhard Haskel, Marie von Buelow, Rudolf Klix, e.a.
Release: 1919

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.