Camille (1936)

camille1847. In de vrolijke onderwereld van Parijs ontmoeten de heren de meisjes van het moment op afgesproken plaatsen zoals in theaters, op dansfeesten en in gokclubs. Dit alles gebeurt met discretie, maar er hangt romantiek in de lucht. Dit is de geschiedenis van Marguerite Gautier, één van die mooie schepseltjes die leefde van haar populariteit. Zij bevloeide haar verstand met champagne en soms haar ogen met tranen. Naar het verhaal van Alexandre Dumas is dit het verhaal dat ook Verdi gebruikte voor “La Traviata”.

Deze film bewijst dat het vroegere bandwerk-systeem van de Hollywoodstudio’s ook artistiek serieus moet genomen worden. Dat de films aan de lopende band werden gemaakt, betekent niet dat hun makers ze niet met de nodige kritiek maakten. De gebruikelijke indruk van het studio-tijdperk van Hollywood is: gebruik een dramatische vertelstijl, pas een toneelstuk aan, meng er een handvol sterren uit eigen stal onder et voilà: je hebt een kaskraker! Zo ging het niet, maar zo wordt het wel gezien. George Cukor, een veelzijdige regisseur, maakte met “Camille” duidelijk dat filmmaken als kunstvorm nog steeds kan floreren. “Camille” is op vele manieren een mooie film en dit niet alleen omdat Greta Garbo erin meespeelt.

Zeker, het acteerwerk is verbazingwekkend en de casting in perfect. Greta Garbo is zowel stralend, mysterieus, wreed en zwak tegelijkertijd. Robert Taylor geeft zichzelf helemaal als de hartverscheurend jonge en kwetsbare Armand. Henry Daniells koelte en sadisme is volkomen menselijk en herkenbaar. De anderen zijn eenvoudigweg fantastisch. Het verhaal bevat veel geestigheid en humor, toewijding en pijn, maar nooit op een overdreven manier. De verstandhouding en de spanningen tussen minnaars, vrienden en vijanden zijn tastbaar en consequent. Het plot verloopt zo natuurlijk vlot, in elke scène, dat zoeken naar historische fouten in de film naast de kwestie is.

Er zijn zoveel redenen om van “Camille” te houden dat het moeilijk is om ze allemaal op te noemen. Maar bij elke kleine ontdekking is er het besef dat deze film ‘maar’ een studioproductie is, wat de ervaring nog voortreffelijker maakt. “Camille” is een zachte, aangrijpende en romantische film die, net zoals Greta Garbo, een delicate plaats inneemt in de geschiedenis van de Amerikaanse film, maar die zich onuitwisbaar nestelt in het hart en de geest van elke naar liefde hunkerende kijker.

Regie: George Cukor
Verhaal: George Cukor
Cast: Greta Garbo, Robert Taylor, Lionel Barrymore, Elizabeth Allan, Jessie Ralph, Henry Daniell, Lenore Ulric, Laura Hope Crew, Rex O´Malley e.a.
Release:
1936

Vertel anderen over dit artikel :
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • E-mail this story to a friend!
  • Netvibes
  • NuJIJ
  • Technorati

Geef jouw mening

Invulvelden met een (*) zijn verplicht in te vullen.